Sådan holder du dit slanke-nytårsforsæt

Kategorier Sundhed
Slankekur

Julen har sikkert været hård ved din vægt. Og nu vil du måske gerne tabe dig lidt, så du er klar til badeferien til sommer.

Derfor har du måske en slankekur i tankerne, når du skal planlægge dit nytårsforsæt. Men tror du rigtig på det? Eller er du bange for, at det går, som det plejer?

Hvis du hopper på en af de mange mirakel-kure fra dame- eller uge-bladene, så er der i hvert fald stor chance for, at det ikke lykkes.

For de lover alle sammen enorme vægttab på kort tid. Men faktum er, at de færreste kan levere. Og dem som rent faktisk giver mening, kræver en nærmest umenneskelig indsats for at blive en succes.

Heldigvis har jeg en god nyhed til dig. Du behøver slet ikke sulte dig – eller lave helt særlige måltider for at tabe dig.

Rent faktisk er det ikke specielt kompliceret at gå ned i vægt. Det kræver bare, at du bruger mere energi end du indtager.

Forenklet set kan du gøre det på to måder.

Enten kan du indtage mindre energi, end du gør i dag.

Eller også kan du forbrænde mere energi fremover.

Det første klarer du ved at spise sundere – og undgå alt for mange kalorier. Så pak juleslikket væk. Og sats i stedet for på grøntsager. Mere kræver det faktisk ikke at tabe sig på den lange bane.

Alternativt (eller i kombination) med det sundere mad kommer motion. Hvis du f.eks. begynder at løbe, vil du forbrænde mere energi – og derved tabe dig.

Og det bedste er, at efter du er færdig med at motionere, så er stofskiftet stadig i højere omdrejninger. Det betyder i praksis, at du også vil tabe dig mere, når du efterfølgende ligger på sofaen i stuen.

Så glem mirakel-kurene – og sats i stedet på en sikker og effektiv slankekur.